Norge i mina tankar

Ett knappt dygn har gått sedan bombattentatet i Oslo och massakern på Utöya. Jag är som förstummad och får ingenting gjort. Jag har semester och det är en härlig sommardag men jag sitter som klistrad framför sändningarna från NRK och följer twitterflödena #oslo, #oslobomb m.fl. Hittar via dem klocka ord som t.ex. de i en liten men skarpsynt bloggpost av Henry Bronett. Non foras ire. En post som de som är alltför snabba i sina domar bör läsa. Läs även Prableen Kaurs vittnesskildring Helvete på Utøya.

Jag läser och lyssnar och känner att tårarna rinner. Jag är chockad och jag förmår mig inte ens lyssna på musik. Jag skrev på facebook i går kväll om en märkbart tagen Sonny Rollins som på plattan ‘Without A Song: The 9/11 Concert’, inspelad i New York 15/9-2001 bara 4 dygn efter terrorattacken mot WTC säger: ”Music in one of the beatiful things in life so we have to try to keep the music alive some kind of way and maybe music can help, I dont know, but we have to try something this days.”

Till er som på ett eller annat sätt underhåller oss andra vill jag bara säga: Kulturen har alltid varit en tröst och ett stöd för människor i kris. Snälla, sluta aldrig, spela, sjunga måla och dansa!

Låt oss ta hand om varandra! I går blev jag delvis Norsk! Norge, jag gråter med er!


Under linjen här ovanför kommer jag att fylla på med vad jag tycker är läsvärda länkar:

# I Eskilstunakuriren pågår en diskussion där det mellan varven spekuleras vilt.
# En 8-årings tankar. Klok som en bok!
# Terrorn och den europeiska nyfascismen

En reaktion på ”Norge i mina tankar

  1. Jag känner mig också lamslagen även om mitt liv pågår för fullt…håller fullständigt med dig om kulturens viktiga roll i livet och kanske framför allt vid kriser. Håller även fullständigt med Henry Bronett om att vi i möjligaste mån ska unvika att värdera och kasta skuld på varandra. Hatet och ondskan finns inom oss alla och nu gäller det att inte ta fram den och låta den styra våra värderingar. Stå kvar och kämpa för fred och frihet. Jag lyssnar på Monica Z och Var blev ni av ljuva drömmar….och gråter med Norge.

Lämna en kommentar