Dagiskockens vardag

Debatten går het kring barnens mat, det är friskt och jag hoppas på än fler intresserade. Det talas mycket om att laga mat från grunden, att handla ekologiskt och att laga maten på plats. Egentligen inget konstigt alls.

Här ska jag försöka att visa hur en dagiskocks vardag kan se ut, i alla fall så ser min vardag ut så här.

Jag arbetar på ett dagis med tre avdelningar, det innebär ungefär 62-65 barn plus personal (13-15 st). Jag har en tjänst på 75% (6 timmar per dag), och på dom timmarna ska jag servera frukost och lunch, baka matbröd, ta hand om disk, städ och tvätt, sköta egenkontroll, beställa och ta emot varor samt planera kommande matsedlar. Jag hinner med detta utan större problem, jag nämner det bara för att visa att en kock inte enbart lagar mat. På mitt dagis har tio procent av barnen har så kallad specialkost: glutenfri, laktosfri, minus ägg, minus fisk, minus fläsk, vegetarisk kost med mera. Det innebär som ni förstår att varje lunchrätt måste lagas i upp till 7 olika varianter. Ibland går det att trolla och laga rätter som alla tål och kan äta, men de gångerna är sällsynta.

Att laga mat från grunden nämns ofta i debatten och jag tror att den här menas med att laga mat, inte köpa halvfabrikat. Koka sina egna soppor, inte hälla pulver i kokande vatten. Panera fisken själv, inte lägga upp fiskpinnar på bleck och värma i ugn och så vidare. Det är i så fall så som jag jobbar. Skulle jag laga mat från grunden som jag tycker att ”från grunden” är så skulle jag mala min egen färs, jag skulle stoppa min egen korv etc etc. Men visst, en kock ska laga mat, inte värma på fabriksproducerade rätter.

När jag serverar pannbiff så är det pannbiffar jag format av färssmet som jag blandat (dock inte malt). De steks och och går sedan klara i ugn. Det är populära pannbiffar som smakar kött och består till största delen av kött. Alternativet som levereras från en del storkök är så kallade farmarbiffar som närmast är att jämföras med skosulor.

Jag skulle gärna köpa in ännu mer ekologiska råvaror men det som hindrar mig är ekonomin. Priserna på de ekologiska varorna ligger i snitt 40-60% över de icke ekologiska.

Något som jag alldeles nyligen fick klart för mig var det att budgeten skiljer sig ganska markant mellan de olika  tillagningsköken i kommun. Jag är osäker på om jag får nämna hur mycket/lite jag har i budget så jag avstår med tanke på att jag redan hamnat i onåd pga att jag gick ut med information till föräldrarna om att jag tyckte det var ett steg i rätt riktning att följa kommuns kostpolicy och sluta med sötsaker som godis, kakor, glass, tårta o.d. Det föll som sagt inte i god jord och min åsikt censurerades. Men hur som helst, själv tycker jag att oavsett dagis så är det väl rimligt att kockarna skall ha så liknande förutsättningar som möjligt till att laga god och näringsrik kost till våra barn. Mina matgäster är i åldrarna ett till sex år och jag vill hjälpa till att ge dem ett intresse för mat och att en måltid skall vara spännande och kul. Väl värt att tänka på, både för oss dagiskockar och för er som jobbar på restaurang, barnen är nästa generation kroggäster. Låt dom känna sig välkomna till bords!

Tillägg 11 april: Jag kommenterade Mariefredsmammans post ”Men vad i h*lvete?!”. Det har i alla fall lite med den här posten att göra.

Lämna en kommentar